Situatie dezastruoasa in urma derularii testelor nationale la clasa a VIII-a. Astfel, dupa sustinerea probei la Matematica, peste 60 la suta dintre candidati au luat note sub cinci si de cinci, iar la Limba si literatura romana, aproximativ 30 la suta dintre acestia se afla in aceeasi situatie. Conform celor constatate in urma testelor nationale, fara o interventie rapida pentru a se remedia situatia, sute de copii risca sa nu termine nici macar opt clase.
Analiza urgenta
Comparativ cu ultimii ani, cifrele sunt ingrijoratoare si reprezinta un semnal de alarma pentru conducerea Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ). Pentru acestia, rezultatele evaluarii nationale a elevilor de clasa a VIII-a, in judetul Iasi, sunt de-a dreptul ingrijoratoare si socante. Astfel, in perioada imediat urmatoare se va intocmi o comisie speciala pentru a se analiza foarte serios nivelul la care se afla viitorii absolventi ai ciclului gimnazial. Un aspect important vizat de ISJ este verificarea, la fiecare clasa, a mediilor pe care le-au avut scolarii la Matematica si Limba romana pe parcursul celor patru clase de gimnaziu. "Se va face o analiza comparativa cu rezultatele de anul trecut, dar mai ales la fiecare clasa, astfel incat sa se vada daca sunt diferente mari intre media generala a notelor elevului in cei patru ani de la ciclul gimnazial si notele obtinute la teza. Aceste rezultate demonstreaza ca invatamantul necesita o modernizare si o reforma cat mai grabnica. Trebuie sa vedem daca noi suntem singurul judet cu probleme si poate la Suceava sau in alte judete situatia este mai buna. Este o problema cauzata de faptul ca, de 20 de ani, nu am luat nici o masura serioasa de reformare in invatamant si nici nu ne-am preocupat de scoala", a declarat Liliana Romaniuc, inspector-general al ISJ.
Dezastru si analfabetism alarmant
Profesorii si inspectorii de specialitate trag un semnal de alarma. Acestia considera ca, daca nu se iau masuri rapide pentru a se pune la punct sistemul national de invatamant, riscam sa avem generatii care nu au nici macar notiunile de baza in formarea lor scolara. La Matematica, elevii de clasa a VIII-a, desi au avut subiecte foarte usoare, nu stapanesc nici macar tabla inmultirii. "Este o situatie dezastruoasa in ceea ce priveste derularea in acest an a testarilor nationale la clasa a VIII-a de la disciplina Matematica...Desi subiectele au fost foarte usoare si gradul lor de dificultate a scazut de la an la an, elevii nu mai au nici cunostintele de baza. Pana cand nu se va reforma din temelii sistemul national de invatamant si pana nu se va face carte asa cum trebuie, riscam sa avem probleme foarte grave. Tinerii de clasa a VIII-a stiu nici macar sa rezolve lucruri de calcul matematic elementar de genul 2+2X3 sau sa afle cat este X din calculul 2X+4=6...", a declarat Nicu Miron, inspector de specialitate la disciplina Matematica in cadrul ISJ.
In loc de scoala, prasila
Daca in unitatile scolare din mediul urban inca nu se constata probleme majore datorita, in principal, nivelului inca ridicat al calitatii actului educational din liceele de elita, la tara totul pare desprins dintr-o tara din lumea a III-a. Obligati sa mearga la muncile campului pentru a avea cu ce trai sau total dezinteresati de scoala, tinerii risca sa devina simpli analfabeti. "Dezastrul este la unitatile scolare din mediul rural unde sunt elevi care-i spun in fata profesorului ca nu-i intereseaza sa invete. Sunt unii care vin la ore doar pentru bursa Bani de Liceu, iar altii, cand sunt intrebati de ce nu s-au pregatit, spun ca au trebuit sa mearga la prasit sau sa-si ajute parintii la muncile agricole. Este obligatoriu sa se intervina, sa existe un invatamant bine pus la punct si sa fie atrasi cei mai buni copii de la tara care doresc sa invete, care sa fie sprijiniti financiar, pentru a studia la unitatile scolare de elita din orase, altfel riscam sa devenim o tara de analfabeti", a mai spus inspectorul Miron.
Apasa aici pentru a vedea subiectele si baremul la teza de matematica